En så oerhört viktig satsning på våra barn!

Annika Strandhäll berättar om de avgiftsfria sommarlovsaktiviteter för barn mellan 6 och 15 som regeringen införde under förra mandatperioden.

Jag minns mina sommarlov med värme. De där oöverstigligt långa veckorna som sträckte sig från juni till augusti.

Vi hade det inte särskilt väl förspänt, tvärtom. Min mamma var ensamstående och ibland var det tufft. Vi fick vända på slantarna och i stället för att åka till sommarställen på Bohuskusten, så stannade vi höghusungar kvar och lekte på gårdarna i Bergsjön. Vi badade i sjön i närheten och någon gång ibland kunde vi ta spårvagnen till Askimsbadet.

Det är en klyscha, men barnen är vår framtid. Därför är jag särskilt glad att regeringen under förra mandatperioden beslutade att införa avgiftsfria sommarlovsaktiviteter för barn mellan 6 och 15. Vi har nu sett till att det även finns för sommarlovet 2019.

Exakt vad pengarna ska användas till, det bestämmer kommunerna själva. Om det ska vara sommarlovsfiske, fotbollsskola, dans och målning, eller sommarlovsbio. Det ser olika ut över hela landet! Men ett är säkert. Statsbidraget på 200 miljoner kronor för i år kommer bidra till att göra sommarlovet roligare för väldigt många barn.

Kolla vilka sommarlovsaktiviteter som finns i just din kommun!

/ Annika Strandhäll, Socialförsäkringsminister